Skip to main content Skip to footer

FEEDING THE WORLD

Jordens befolkning er i de sidste 60 år blevet fordoblet og med den hurtige vækst er vores mad forbrug blevet sat betydeligt op. Vi spiser i dag dobbelt så meget morgenmad og ca. 3 gange så meget kød som for blot 25år siden og den globale fiskeri flåde har gennemsnitligt en årlig fangst der er 6 gange større end den var i 1950erne. Vores enorme mad forbrug betyder desværre også at vi smider kæmpe mængder af den mad vi producer, direkte i skralde spanden. Samtidig er der ca. 1 milliard der sulter. Det er en ligning der har svært ved at gå op.

 

Varighed 20:00 minutter

MADSPILD

VARIGHED 21:10 minutter

KAMPEN OM JORDEN

VARIGHED 17:20 minutter

MADENS PRIS

VARIGHED 14:25minutter

NYE VEJE

Filmen kan indgå som team i SAMFUNDSFAG, GEOGRAFI og NATUR sådan at eleverne kvalificeres til at forstå verdens fødevareproblematik.

Materialets overordnede mål er at eleverne kvalificeres til at forstå verdens fødevareproblematik, de nuværende strukturelle fødevaremønstre og hvilke hindringer der er til grunde for at skabe en bæredygtig fødevareproduktion og ressourceudnyttelse.
Undervisningsmaterialet sætter fokus på de bedste løsninger på hvordan vi imødekommer verdens stigende behov for mad. Hvad skal der til for at vi fremtiden sikker os en mere stabil fødevare produktion, hvor der er mad nok til alle og til overkommelige priser? Hvordan sikre vi at de svage økonomier kan brødeføde sig selv uden at udpine deres ressourcer.

Feeding the world et et godt og interessant undervisningsmateriale, der tager fat i problemstillingen om fremtidens globale fedevareforsyning. Eleverne synes emnet er relevant, og at deter nogle gode oplysende videoer, der ogsa giver dem lyst til at udforske emnet endnu mere. Gennem arbejdet med feeding the world, kan eleverne underbygge deres argumentere for egne holdinger.

Vores elever har fäet et stort laeringsudlytte af at benytte feeding the world. Bäde oplag til debat, samt tilherende arbejdsspergsmal giver eleverne mulighed for at opleve flere vinkler pà problemstillingen. Deter let at gá til som underviser, med alt relevant fakta og filmmateriale samlet et sted.

Lene Vestergaard, Karensmindeskolen

PRODUCERET AF

CANDOFILM i samarbejde med Alphafilm

STØTTET AF

Danidas oplysningspulje, Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler til undervisning, Uddannelses og forskningsministeriet udlodningsmidler.

LÆRINGSFILM

Vi er en 100% danskejet og selvstændigt undervisningsportal hvor underviserer og elever kan tilgå gratis film med tilhørende vejledninger til brug i undervisningen.